Jultomten, Love Actually och Lenas CD

Om jultomten har transportproblem i veckan kanske han kan få låna min bil. Jag har just tvättat den, så nu är den julren.

På tal om tomtar. Det har öppnats ett tomtemuseum i Mellerud som kallar sig Nordiska Tomtemuséet. Utanför står fyra flaggstänger med var sin flagga. Fyra?! Även om man bortser från det faktum att Färöarna faktiskt har en egen (och även Grönland, men de ligger ju lite offside) så har faktiskt Norden fem länder. Vad har Island gjort för ont? Är det deras dåliga ekonomi som gör att muséet inte väntar sig besökare därifrån? Eller är initiativtagarnas geografikunskaper bristfälliga? Man kan undra.

Jag kanske är lite sentimental, men jag gillar feel-good-filmer, speciellt i genren romantiska komedier. En av mina favoriter är Love Actually. När man ser den första gången är den lite rörig, en massa trådar med folk som är släkt och vänner kors och tvärs, och en herrans massa olika romanser som pågår parallellt. Efter ett par tittar börjar man se alla de små detaljerna, som hur ofta ordet actually dyker upp.
Vi såg filmen igen igår, och då valde vi DVDn istället för reklamkanalens visning. På så sätt kunde vi själva bestämma när vi måste pausa för kissande och sådant.
Och vi var klara precis före sista avsnittet av Svensson Svensson. Jag tycker att sista serien varit lite blek, men detta avsnitt var superbt. Speciellt när Gud i Sven Wollters tappning talade om för Gustav Svensson att han gjorde stor nytta. Det var män som han som gav kvinnorna möjlighet att avancera inom näringslivet. Klockrent.

Jag lyssnad på Lena Anderssons nya (och första) CD "This one" igår förmiddag. Mycket o-mellerudsk. Låter som om den vore inspelad på andra sidan det stora vattnet (och jag menar det riktigt stora vattnet i väster). Tuff country, men fortfarande njutbar. Bra tips för den där sistaminutenjulklappen. Måste lyssna fler gånger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0