Skivtips och statistik

Efter att ha sett Tomas von Brömsen och Majornas 3dje Rote på Kulturbruket köpte vi skivan. Lyssnade på den för första gången i helgen och rekommenderar den varmt. Utmärkta musiker och sångare, bra melodier och roliga och meningsfulla texter. Genom låtarna anar man inspirationskällor som Ry Cooder.
Den första parallellen jag drog var dock till FJK, en trio som på 1970-talet föddes ur Fria Proteatern om jag minns rätt. De var en fantastisk livegrupp, och den enda skiva jag har med dem lever väl inte helt upp till livekänslan. Men de är vad jag vet den enda grupp som gjort en svensk översättning av "How Can a Poor Man Stand Such Times and Live", en klassiker som ovan nämnde Cooder gjort den definitiva versionen.
(Och skulle någon vilja sjunga en svensk version av "The Very Thing That Makes Her Rich Will Make You Poor", som Cooder också spelat in, så har jag en text liggande.)

Låtar från Ry Cooders "Chicken Skin Music" snurrar med jämna mellanrum i min Ipod. Det är den första skivan han gjorde med dragspelaren Flaco Jimenez. "Lift Him Up" är en av mina verkliga favoriter på plattan, en låt om hur även männen behöver stöd. Och Cooder är nog den enda som spelat in "Stand By Me" utan den karakteristiska inledande basgången, dum-dum-dum. Och han går iland med det.

Något helt annat:
Bara 30 % av polisanmälningarna om våld mot kvinnor leder till åtal, något pressen idag förfasar sig över. Jag kan dela indignationen. Men jag saknar en jämförelsesiffra. Hur stor % av de totala polisanmälningarna om våld mot någon leder till åtal? Det är först när vi har den siffran som vi kan ta ställning till vad problemet är, om det polisen rent allmänt misslyckas med att utreda våldsbrott, eller om det är just brott mot kvinnor de har svårt att klara av.
För mig är våld alltid ett problem, oavsett vem det riktas mot.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0