Post X-mas ramblings

Jag är tillbaka. Jag lyckades hålla mig borta från bloggen hela julhelgen, om man undantar några länkar till bra grejer på YouTube, men dem får sonen ta på sig ansvaret för. Han brukar lägga ut sådant på sin blogg och jag frågade honom hur man gör, och eftersom jag är en stor anhängare av John Deweys pedagogiska idéer så var jag ju tvungen att pröva själv. (Dewey myntade en gång begreppet "Learning by doing".)

Vår lokaltidning tog tydligen vad jag skrev om de bristfälliga bevisen för tomtens icke-existens på allvar. I vart fall rubriksättarna verkar tro på tomten. De kommenterar den tragiska historien med en tomte som sköt tre med en rubrik som börjar "Maskerad tomte ..."
Jag undrar hur det går till när en tomte maskerar sig? Till att börja med måste han ju dölja skägget? Men hur gör man det? Byta kläder till något annat än rött är ju enklare, att gömma undan säcken med klappar likaså. Men skägget ...

Frun rensade en garderob på annandagen och utropade triumferande att jag hade 32 slipsar, vilket kan tyckes vara en stor samling för en som hyllar på principen att slipsar i första hand ska bäras på egna bröllop och andra begravningar. Jag vill inte skryta men jag lyckades faktiskt klara hela 1980-talet utan att böra slips en enda gång. Men Guinness Book of Records missade tydligen denna bedrift.
Med nuvarande slipsbärningstakt bör mitt lager räcka till ungefär ett decennium utan att jag ska behöva ha samma slips två gånger. Men då får jag nog ta till det dryga tiotal fullkomligt gräsliga slipsar som återfinns i lådan. Förresten har jag bara 31 slipsar numera. I ett försök att bevisa för frun att hon hade fel skänkte jag omedelbart bort en av slipsarna, en ful mörk sak med Homer Simpson på, till sonen.

Och TV gör sitt bästa för att förvirra våra tidsbegrepp. Igår (fredag/annandag jul) förklarade ett av reklaminslagen på TV9 att rean skulle börja imorgon fredag, medan Canal+ Sports studioinslag mellan fotbollshalvlekarna talade om att det var Premier League-lördag.
Finns det förresten något samband mellan Volvos problem och TV9s beslut att börja sända "Ett fall för Frost" (som inte riktigt fångar finurligheten i den engelska titeln "A Touch of Frost", där Jack Frost också är en symbol för den engelska vintern, besjungen i folksånger, av Jethro Tull och av Kate Rusby med flera)? Tror man att det faktum att kommissarien kör omkring i en gammal Volvo herrgårsvagn som sett sina bästa dagar ska påverka försäljningen i positiv riktning? Eller är det möjligen SAAB som varit framme för att smutskasta en konkurrent?
Förresten utsätter TV oss för ett grymt experiment ikväll. När Lewis börjar på TV1 är det 30 minuter kvar på upplösningen av dubbelavsnittet av Frost på TV9. Jag mår redan illa av att behöva göra valet.

Kommentarer
Postat av: Ullabritt

Välkommen tillbaka, det har varit några sega dagar utan Ukulelemorfar!

Visst är det fascinerande med dessa tidningsmedarbetare (vet inte om de bör kallas journalister, eller om de ens är det)som uppenbarligen aldrig korrekturläser sina texter innan de trycks? Mlds Nyh 22/12, första sidan, om Öronmat, såg du den?"...framförde allt från hårdrockslåtar till julsånger som för övrigt 30-årsjubilerade i år." Du, som vet mycket om musik, har du någon aning om vilka julsånger som avses? Kan inte komma på en enda som fyller 30 år i år...



Anyway, hoppas julen varit skön och avkopplande för dig och familjen.

Ullabrit

2008-12-27 @ 08:48:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0