Nyårsafton (lång)

Försökte följa Ullabritts råd om champagnebubbleräkning. Hällde upp en ml och började räkna. Blev störd och gav upp när jag kommit till 14 632. Gjorde en koll på miniräknaren. En ml ska innehålla drygt 67 000 små rackare. Borde skaffa mikroskop och något sätt att märka redan räknade bubblor.

Sonen var på snabbesök för att hjälpa mig att spela in en instruktionsvideo för ukulelenybörjare (ska släppas i samband med ukuleledagen 7 februari). Men vi hann med att plåga kvinnan i huset med lite dåliga vitsar, som:
- Min flickvän har jobbar i klädbutik.
- Jaså ... klädbutik ... hmmmm ...
- Just det.

Våra vitsar blir sällan bättre än så.

Första dagen hade 35 tittare hittat mitt inslag med Classic UkuleleYouTube (dvs ungefär varannan jag mailat till). Gladast blev jag för ett mail från Dave Pegg: "Well played Lars" Kanske en spot på Cropredy på gång? Det hör till saken att Pegg själv spelar ukulele på den platta han gjorde med P J Wright för ungefär två år sedan.

Fick ett oväntat brev från Radio Kronoberg. Innehöll en tandborste, en fönsterskrapa och en pin och påstods vara pris i någon tävling. Undrar vilken? Har ett svagt minne av att jag mailade in ett svar i någon helgdagsmorgonstävlingen för drygt en vecka sedan, men kan inte påminna mig vad det gällde.

Funderade på hur jag ska räkna. Formellt sett är detta mitt 100:e blogginlägg, dvs JUBILEUM! Men samtidigt har ju tre inlägg bara varit länkar med filmer, och då skulle jag bara vara upp i 97. Men eftersom jag tar alla chanser att fira så tror jag att jag idag räknar på det första sättet. Senare kan jag ju räkna på det andra och fira mitt egentliga jubileum!
Skål på er! (Undrar hur många bubblor glaset innehåller.)
Vadå champagne redan nu? På Radio Väst sa de att man kan dricka champagne hela nyårsafton, inte bara vid 12-slaget.

Det har varit ett (för det mesta) härligt år. Några verkliga höjdpunkter:
* Jubileumsföreställningen Mellerud 10 år från i våras. Sonen sa efteråt: "Det här var det häftigaste jag varit med om i hela mitt liv." Jag (som samlat på mig tre gånger så mycket ungdom) konstaterar att det åtminstone ligger på Topp 10.
* Sommarens semester när vi förverkligade en av mina drömmar, att se Bretagne och Normandie (massor av bilder på hemsidan). Värsta är att nu vill vi tillbaka!
Musikaliskt också:
* Både Fairport och Ukulele Orchestra of Great Britain i Mellerud under samma år. Chris Leslies version av "Cell Song" (från Babbacombe Lee) och the Ukes a capellaversion av "Pinball Wizard" är det vackraste respektive häftigaste i år. Också Ale Möller, Aly Bain (med världens vackraste fiolton) och Bruce Molsky på samma plats.
* Ett härligt Cropredy (så när som på lördagens väder) när jag upptäckte både Anthony John Clarke (och därmed låten "Irish Eyes") och en ny ung skotsk duo som jag just nu glömt namnet på (men sonen passade på att dricka öl med sångerskan i duon den rackaren, nej jag är inte ett dugg avundsjuk ...)
* Robb Johnson på Cellar Upstairs Folk Club i London i januari. Den killen borde tas till Sverige med det snaraste. "Moron Land" är den häftigaste attacken på det nutida England jag hört.

Nyårslöften och framåtblickar får ni imorgon.
GOTT NYTT ÅR alihop.

Kommentarer
Postat av: Ullabritt

...vilket väl, tekniskt sett, måste betyda att champagne inte är en dryck. Det kan helt enkelt inte finnas plats för någon vätska i en ml som redan innehåller mer än 67 000 bubblor!

Grattis till jubileet...även om jag tycker du fuskar nu. Det stod inte så pass många ord i gitarrinlägget på jul att det kan räknas som fullvärdigt.

Ha dé!

Ullabritt

2008-12-31 @ 12:49:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0