Märklig tradition

Hallåan i SVT hade flera olika teorier om varför På Spåret är populärare än någonsin, och det var inte trummisen. Hallåan talade om de tävlande och om Oldsberg. Utan att förringa deras insatser har jag en annan teori: Folk gör vad som helst för att slippa se Idol på TV4.
Jag vill bara påpeka att jag tog Sundsvall på 8 och Skagen på 10. Och jag visste att Joni Mitchell skrivit Woodstock, även hennes egen inspelning av låten egentligen är en cover. Törs jag hoppa på att Oldsberg ringer inför nästa säsong?

Så är det Lucia igen, en högtid som egentligen är ganska märklig. Fundera på detta:
* I ett protestantiskt land firas ett katolskt helgon utan egentlig anknytning till det land där hon firas, och dessutom ett helgon som inte firas speciellt mycket i hemlandet.
* Detta, troligen mörkhårade och brunögda helgon, firas genom att vi klär ut en vanligtvis blond och båögd flicka att föreställa henne.
* Det datum vi har valt ut för firandet är det som i den gamla almanackan hade den längsta natten på året, när folk skulle hålla sig inne eftersom det fanns onda makter i omlopp.
* Vårt firande är en salig blandning av Lucialegenden och den gamla västsvenska lussetraditionen, som ursprungligen inte hade något med italienska helgon att göra. Låt mig försäkra: Västgötska lussegubbar är inte alltid så trevliga. (Betänk namnlikheten, Lusse = Lucifer)
* Även sångerna ett Luciatåg framför är en osannolik mix. Här finns en napolitansk fiskarvisa, en rad nyskrivna Luciavisor, sånger som hör ihop med Jesu födelse (och därför rätteligen hör hemma på juldagen), visor ur Staffanstraditionen (som ursprungligen firades på annandag jul), lite allmänna barnvisor, samt en och annan visa om hur de tre vise männen (som dök upp på trettondagen) leddes av en stjärna.
Och inte är traditionen så gammal heller. 1927 anordnades det första officiella Luciafirandet i Sverige av Stockholms Dagblad.
Därmed inte sagt att jag inte njuter av ett välsjungande Luciatåg. Extra roligt blir det när de har grävt lite djupare i vår rika sångskatt och inte bara sjunger de gamla vanliga sångerna. (Och låt mig försäkra: "Låt mig få tända ett ljus" är ursprungligen varken en jul- eller Luciasång, den har en helt annan grundbetydelse.) Man kan ju inte alltid vara bokstavstrogen.

Vill ni ha lite udda, men ruskigt bra julskivor? Leta efter en den kanadensiska folkmusikgruppen Barra McNeills gjorde för ett par år sedan, någon av Maddy Priors (Steeleye Spans sångerska) skivor där hon sjunger carols till medeltida instrument, St Agnes Fountain (med bl a Chris Leslie från Fairport), Folk & Rackares "Stjärnhästen" (finns nog bara på vinyl), "Jul i folkton" med bl a Sofia Karlsson och Ale Möller, eller varför inte The Ukulele Orchestra of Great Britains sprillans nya jul-CD. Den senare är till viss del inspelad på ett hotellrum på Wärds i Mellerud.

Jag tar bloggledigt imorgon söndag. Ska ge Göteborgarna en ny chans att visa sin goda gubb-sida. Jag glömmer för ett ögonblick att göteborgare enligt en ny undersökning är sämst i Sverige på att släppa över fotgängare vid övergångsställen.
Därför får ni idag en kort bonusblogg kallad "Söndagsläsning".
Men på måndag är jag tillbaka med full kraft.

Kommentarer
Postat av: Ullabritt

Jul i folkton är en jättefin julskiva för alla som inte är beroende av Jingle Bells, White Christmas, Blue Christmas, Last Christmas och alla andra Christmas. Vittskövlevisan med Esbjörn Hazelius och Ale på flöjt är en favorit där, fast...nästan allt med Ale Möller är favoriter för mig ;-)



Måste väl erkänna att söndagsbloggen åkte med av bara farten. Hoppas jag inte blir avstängd nu...

Ha det bra i Göteborg.

Ullabritt

2008-12-13 @ 10:27:42
Postat av: John-Erik

Kan andra så kan jag,

Jag tog faktiskt Calgary efter c:a 10 sek.

Men det där med kall och kvällsöppen Engman var inte så svårt att knäcka.

2008-12-13 @ 16:37:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0