Champagne, outgivet, könsroller och trafikfaror

Läste i SvD att en flaska champagne innehåller 47 miljoner bubblor. Hur vet dom det? Vem har räknat? Och hur räknar man bubblorna i en flaska champagne? Dom små rackarna rör ju på sig hela tiden.
Förresten är detta med champagne bluff. (Nu känns det deja vu, har jag inte påpekat detta förut?) På väg från Wiesbaden i Tyskland till Montargis söder om Paris körde vi i somras åtskilliga mil på motorvägen genom distriktet Champagne, varifrån all äkta dylik ska komma. Vi så inte en enda vinranka! Både i Tyskland och övriga Frankrike såg vi vinodlingar, men i Champagne inte ens ett embryo till en enda ynka liten druva.
Fransmännen är avslöjade. De importerar säkert druvor från England för att göra sin älskade champagne. Det engelska vita vinet är förresten minst lika bra som det franska.
När vi var i England dagarna före den för 365 dagar sedan passerade nyårsafton körde de på frukost-TV blindtest mellan Cava och Champagne. I stort sett ingen kunde tala om vilken som var den äkta champagnen, och eftersom flera butikskedjor sålde egen Cava för 60-70 kr flaskan kan ni ju gissa vad vi köpte med oss hem.

Blev förresten lite småputt på SvD. En av deras recensenter rekommenderade DVD-boxen "The Ealing Studio Comedies". För er som inte är så bevandrade i filmhistoria producerade Ealing Studios under 50-talet några av världens bästa komedier, som "Jag stal en miljon", "Ladykillers, "Whisky Galore" och "Mannen i den vita kostymen". Trots att jag redan har et par av dem på DVD är boxen ett måste. Men den finns inte att köpa hos CDon, trots att de hävdar att de har allt som finns officiellt utgivet i Sverige. Det är inte första gången snobbarna på SvDs kultursidor stoltserar med filmer och skivor som inte finns att köpa för läsarna. Skärpning tack!

Ett av mina favoritcitat är "Bakom varje framgångsrik man står en förvånad kvinna". Liten utvikning kring detta
När han i februari 1998 ,som förband till Fairport Convention i Leamington Spa, Warwickshire, UK introducerade låten "Hold Your Horses" ställde David Hughes (duktig engelsk låtskrivare, främst texter, och DADGAD-gitarrist) följande fråga: "Om en man står mitt i en skog, bara träd runt omrking och utom hörhåll för alla , och denne man säger något, har han fortfarande fel?"
Någonstans är det tydligen så, om jag ska tro min fru och några andra kvinnor i min bekantskapskrets att allt olyckligt som händer i huvudsak kan ha två orsaker: Antingen beror det på att en man har gjort något, eller på att han inte har gjort det.

Vid middagsbordet diskuterade var det är farligast att köra bil, i Mellerud eller i Göteborg. Jag hävdade med emfas att det är betydligt större risk att krocka med en spårvagn i Göteborg än i Mellerud. Han kontrade med att risken för älgkollision troligen är större i Mellerud. Jag påpekade försynt att det finns fler spårvagnar i Göteborg än älgar i Mellerud. Det var då sonen drog upp frågan om mopedframfart. Jag gjorde en snygg sorti och drog mig ur diskussionen.

Kommentarer
Postat av: Ullabritt

Busenkelt, Lasse! Fyll ett kryddmått (1 ml, snart gjort)med champagne, och räkna bubblorna däri. Om man utgår från att varje ml innehåller samma mängd bubblor, är det sedan bara att multiplicera med antalet ml i hela flaskan! För att detta experiment ska kännas meningsfullt bör man ha knäckt åtminstone en butelj innan man börjar. Efter en tömd flaska kan det mesta kännas roligt.

Ullabritt

2008-12-30 @ 08:23:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0