Julstämning och radiomusik

Och idag blir det dubbelblogg.

Ni kan tala ljusstakar, granar, julstjärnor, tomtar, vad ni vill. Men för mig är den verkliga symbolen för helgerna som väntar Amaryllis. Vi köper dem i omgångar så att vi ständigt har nya på väg att slå ut. Och idag, 11 december, slog de första ut. Vilken lycka. Snö utanför och utslagen Amaryllis i köksfönstret. Nu är julen på väg.

De spelade en av mina nya favoritlåtar på radion i morse, "Radion spelar Johnny Cash". En mysig liten sak, som givetvis inte kom in på Svensktoppen, med en del oväntade vändningar i refrängstexten. Första gången hickar man till. "Radion spelar Johnny Cash, nån sa fan va hon är fräsch". Vet dom inte att Johnny Cash var en man, och dessutom är död. Och så kommer förklaring. "Nina Persson är min ängel"
Men har ni tänkt på att den, inte i melodi och text men i stämningsläge, påminner mycket om "Vakna nu Annelie", eller ni kanske är för unga för att minnas den? Den spelades mycket i slutet av 80- eller början av 90-talet minns jag. Också en underbar låt.

Efter den kom ett dansband, med en text som fick en att undra. Frun sa: "Vilken hemsk låt, kan det vara xxxxxxx?" Nej, sa jag, det är säkert yyyyy (namnet utelämnade för att inte reta upp eventuella fans till dessa band, för texten rimmar ju inte. (Nu vet kunniga läsare vilka jag talar om.)
Vi väntade med spänning på radiorösten som skulle ge oss facit. Och se, jag hade rätt. Jaaa ..., började jag, men kom på att i de musikkretsar jag rör mig är det knappast en merit att pricka in vilket dansband radion spelar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0