Gitarrfestival och smittorisk

Idag fyller Little Richard 76 år. Grattis! Men är det inte dags att sluta kalla honom "Little".

DN presenterar en undersökning som visar att lycka smittar. För en gångs skull känner jag mig manad att ge mig ut i trängseln och försöka snabba upp lite smitta. Men det är klart, det kanske inte är i julhandeln frodas. Och att trän ga sig in hos julfirare om snart tre veckor kanske inte är ett alternativ.
Det finns dessutom ett undantag. Lycka smittar tydligen inte  på arbetet. Så där kan vi fortsätta att vara griniga och sura.

Igår började vi på allvar att planera Melleruds gitarrfestival 23-24 oktober i höst. En av de första uppgifterna var att hitta lämpliga headliners. Det blev en orgie i YouTube-tittande. Superskickliga gitarrister är inte precis någon bristvara (se ett tidgare inlägg). Eftersom smaken är olika och vi delade med oss fick jag se en hel radda fingerfärdiga män som jag aldrig tidigare hört talas om.
En fundering: Var är alla duktiga kvinnor? Det måste ju finnas bra kvinnliga gitarrister också. Den enda jag på rak hand kan komma på är Bonnie Raitt, den första kvinna som blev känd för sitt slidespelande. Och så försökte vi hitta en viss duktig kvinnlig klassisk gitarrist, men vi kom inte på namnet.
Hjälp! Har ni tips om bra kvinnliga gitarrister så hör av er.

Kommentarer
Postat av: Per Hallgren

Celia Linde i Malmö, kvinna, klassisk gitarrist och svensk. Något för festivalen?

2009-01-22 @ 11:14:24
URL: http://www.hallgrenguitars.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0