Frackar, slöjd och bedrägerier

Men först:
Mitt morgongym har öppnat för säsongen, något sent men ändå. Gymmet är gratis och erbjuder en rad spännande rörelser under 15-30 minuter. Jag tror att deras träningsprogram får med i stort sett alla muskler. Idag var det uppvärmningsläge, bara cirka 5 centimeter lätt snö som skulle bort. Ska man tro väderleksrapporterna lär det bli betydligt svettigare senare idag och under morgondagen.

Tack Ullabritt för de tröstande orden om mitt uteblivna Nobelpris. men som skrivet, jag får nog köpa en frack så småningom, fast närmre tiden för min prisceremoni. Att köpa nu skulle innebära för stor risk för att få köpa en till så småningom.
Jag vet inte om vi är ensamma om problemet, men vi har så märkliga garderober hemma hos oss. När man hänger in saker för vinterförvaring, eller sommardito, så har de krympt när man ett halvår senare tar fram dem igen. Det märkliga är att de bara krymper på bredden, aldrig på längden. Jag har en mängd teorier om det senare, bland annat på vilket håll fibrerna i tyget läggs när man syr kläderna, men min bristande sykunnighet har hindrat mig från att testa dessa vetenskapligt.

Jag är uppväxt i en tid då pojkar skulle träslöjda och flickor sy. För att förebåda de jämlikhetssträvanden som redan då var på väg, i en värld där ordet genus mest användes inom grammatiken, fick vi dock sammanlagt två terminer av det andra könets slöjd. Den första tillbringades för min del i Seminariets övningsskola i Gävle med att för hand syn in follen på det förkläde vi skulle ha i träslöjden när vi gjorde den obligatoriska träsleven. Den andra, i Hagaskolan i vendelsö, vet jag inte riktigt vad jag gjorde. Jag har ett svagt minne av en fotbollströja i ett tyg som var alldeles för stelt, men det kan vara en ond dröm från den tiden.

Ytterligare en skandal med stort S har uppdagats. Adelsmannen som trodde han kunde arrangera konserter och evenemang har varit en följetong i pressen den senaste veckan. Men nu har han gått över gränsen. Jag kan köpa att norrmän berövas både E-type och utlovad julmat. Att Christer Sjögren tvingas flytta sin show i Göteborg till en lokal som sedermera utdöms tar jag med en klackspark. Mitt sinne kan uppröras över att en idrottsförening i Norrland inte har fått utlovad ersättning, men idag rann bägaren över.
Inte nog med allt detta uppräknade, nu har han försummat att betala Jessica hennes utlovade decemberlön! "Nu har de skitit i de blå skåpet", som Loffe Carlsson skulle ha sagt. (Och förklara gärna för mig vad det uttrykcet egentligen betyder.) Hur kan man lura henne på pengar? Det är bäst för herr adelsmannen att han inte visar sig i närheten av Mellerud de närmaste dagarna.
Och Jessica, om du läser detta och behöver tröst så finns jag här. Men det visste du väl redan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0