Dyrortstillägg

Den ekonomiska krisen tvingar oss att skärpa vårt språkbruk. Efter att ha läst morgonens tidningar inser jag att det numera är stor skillnad på att "köpa Volvo" och att "köpa en Volvo". Att många vill göra det senare är nog en förutsättning för att någon ska vilja göra det första.

Förr i tiden fick statligt anställda dyrortstillägg på lönen om de arbeta i någon storstad. Det borde de fortfarande få.
Var på snabbesök i Stockholm igår. Blev chockad:
* På Centralen tar de numera 10 kr för att gå på toa! En prisökning med 100 % sedan sist jag var uppe (i somras). Tala om inflation. I Göteborg kostar det 5 kr, och på Victoria Station i London (dyrast i den stan, så när som på Harrods) 30 pence, motsvarande 3,80 kr.
* En sms-biljett till tunnelbanan kostar 30 kr. Kostar bara 20 kr i Göteborg.
* En pint öl på puben på Vasagatan gick på 66 kr. Tur att jag hade kreditkortet med mig.
Stockholmare! Protestera!

Jag har undrat om det blev något fel när vi fick vår värmepump installerad för en vecka sedan. Före installationen var det minusgrader, efter har det varit plus hela tiden, nästan + 10 som mest. Var det inte huset den skulle värma?

Och så har reklam-TV-tittande fått en mening. I båda avbrotten under CSI igårkväll kunde man beskåda jessica (och säger ni nu vilken Jessica är ni inte trogna läsare av min blogg) sjunga "Give a little bit of your love to me". Så gärna. Hör bara av dig så fixar vi det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0